čtvrtek 29. ledna 2009

Nastavení modelů F3B a F3J

zz: Zdravím, jak máte nastavené letové režimy u těchto strojů? Zakřivení odtokovky, potlačení výškovky v mixu s klapkami, mixy čeho k čemu atd... Mám něco nastaveno, ale jde mi o to zjistit, jak to mají nastavené soutěžní brusy.

Klington: Moje tipy pro nastaveni vychylek na termicky (!!!!!) litani jsou nasledujici:
1) zadny dvojity vychylky ani expo! Kdyz ti udela pohyb knyplem o urcitou vychylku pokazde
jinou vychylku na kormidlu, tak se nikdy nenaucis spravne "citit vzduch".
2) Vychylky kormidel si nastav jen takovy, aby si je vyuzil cely v pozadovanym rozsahu
rychlosti a aby si na vsech kormidlech mel stejnou citlivost, tedy aby si pri krouzeni
vyuzival priblizne stejnou vychylku knyplu u kridylek, vyskovky i smerovky (POZOR!!!! Pro
smerovku to znamena opravdu velky vychylky!!!)
3) Vychylky kridylek (diferenciace) caa 2:1, tedy pomerne hodne dolu. Pri litani v termice
se pohybujes pomerne blizko padovky a v pripade vetsi diferenciace by ti kridylko co jde
nahoru ubralo podstatne vic vztlaku nez by pridalo to, co jde dolu a letadlo se ti prosedne.
4)Hodne velky vychylky smerovky a mix krid-smer na maximum. Pro ciste prechody do zatacky je nutne vyse uvedenou diferenciaci kompenzovat timto mixem. Idealni stav je, kdyz pri ustalenym letu "zamavam" kridlama, tak trup musi zustat ve smeru letu, pripadne jit cumakem malinko "do zatacky". Neni nic horsiho, nez kdyz potrebuju udelat rychlou zmenu kruhu z leveho na pravy, zustat bez rychlosti s cumakem k obloze.... Tohle nastaveni resi jenom prechod z rovnyho letu do zatacky. Pri krouzeni musis litat samostatne smerovku! Kridylkama malinko kontrujes (aby jsi udrzel stejny naklon), ale jde o tak maly vychylky, ze se tenhle mix moc neprojevi.
5) Doufam, ze nemas motyla, tam je jeste par dalsich vychytavek
6)Vztlakove klapky a klridylka se na start a termiku (i na rychlost) vychyluji stejne.
Funguje to lip nez obecne vzita praxe "vic vztlaky-min kridylka". Tim si neudelas na konci
kridla "negativ", ale pouze profil s mensim prohnutim a to neni pro padove vlastnosti nejlepsi reseni.
7) V termice pouzivam zakriveni odtokovky o caa 1,5-2mm (mh 32, hloubka klapek 60mm, mereno u trupu) pro plochy krouzeni v "nulkach". Pro ostrejsi krouzeni mam celou odtokovku na plynovym knyplu a "ohybam" ji dle potreby v ruznych fazich kruhu ruzne: v casti "po vetru" treba az o 5mm, "proti vetru" v nule. Maximalni vychylku mam hodne velkou ale vyuzivam jen malou cast, aby vychylka plynovyho knyplu odpovidala vychylce ostatnich knyplu (viz vyse)
8) "Minusovy" klapky na rychlost (preskoky) jen tolik, aby si "zarovnal" spodek profilu + 0,5mm. Vetsi vychylka by uz brzdila. Potlaceni vyskovky podle teziste (predni-vetsi potlaceni, zadni- mensi) a pozadovany rychlosti.
9) Ostatni mixy: U Ghosta (a vlastne i u MiniCorada) mam jen krid-smer. Vztlaky-vyskovka u
termickych klapek neni potreba. U startovnich klapek (navijakovy start) zalezi na celkovym
nastaveni letadla (poloha teziste, hacku ) a podle toho vychylka vyskovky. Ted se dost
pouziva setup "velky vztlaky, hacek vzadu, potlacena vyskovka". Vysledkem je velky tah do
spagatu ale je to na ostri noze. Mix vyskovka-vztlaky (tedy cela odtokovka) funguje vetsinou u krizovych letadel, u motylu se to s nim v kruhu spis ubrzduje.

Jsou to jen tipy, konkretni vychylky zalezi na letadlu, jeho nastaveni, tvem pilotnim stylu a na tom, co po letadlu chces.

K bodu 4) jeste doplnim, ze takovy pomer diferenciace a mixu krid-smer plati jen pro malou rychlost! Cim rychleji poletis, tim min smerovky musi byt v tom mixu! Krasne to je videt na videu startu z odkazu od PiNy: to kmitani letadla kolem svisly osy je prilis smerovky v mixu krid-smer.

komár: Parádní popis, díky za něj. Přidej ještě ty vychytávky pro motýla, ať to máme kompletní

Klington: Jde o to, aby pri vychylce knyplu smerovky smerovka "nekecala" do vyskovky Motyl neni za letu ofukovany s nulovym uhlem nabehu ale malinko zezhora a proto vychylka jeho klapky o 10mm nahoru bude mit vetsi ucinek, nez stejna vychylka dolu.
V praxi to vypada tak, ze u mixu krid-smer mas vychylky smerovky 12-14 (nahoru-dolu). Kdyz zamavas kridlama, tak potom letadlo nezveda cumak.
U smerovky na ruku to je ale trochu jinak, tu pouzivas hlavne v krouzeni, tedy ve chvili, kdy uz je vyskovka pritazena a obtikani motyla jiny. Pomer 12-14 by ti s kazdou vychylkou smerovky dost potlacil vyskovku! Tam je potreba opacny pomer, caa 13-12, aby se to chovalo neutralne.
Je potreba mit dobre zmaknuty programovani vysilace, aby se ty pomery daly nastavovat nezavysle na vsem ostatnim!!!! Ja na Graupneru MC 20 na to pouzival asymetricky mixy kridylka-vyskovka (prvni pripad, s vychylkou kridelek potlacovala vyskovka) a smerovka-vyskovka (s vychylkou smerovky pritahovala vyskovka).
Tohle je ale az ta posledni "tresinka na dortu" v ladeni letadla. Aby byl clovek schopny poznat a ocenit zmeny , tak musi mit spravne teziste, podelny V, diferenciace....
A hlavne musi mit uz svuj "pilotni styl", tedy musi vedet, co presne od letadla chce a ze prave toto je cesta k cili.

Crazy Nemo: mám dotaz na používání mixu křidýlek do klapek(tzn. klapka jde s menší výchylkou za křidýlkem) jestli používat nebo ne.

Klington: Zkousel jsem to, ale na letadlech, co jsem lital (s motylem) mi to nesedelo (na termiku). Prislo mi, ze se dal hure odladit spravny pomer diferenciace a mixu krid-smer. Spravne to fungovalo pri mnohem mensim rozsahu rychlosti (uhlu nabehu) nez jen samostatne kridylka. Treba Philib Kolb to ale pouziva.

Je to hodne individualni zalezitost, kazdy ma jiny pilotni styl a navyky a tomu se snazi prizpusobit reakce letadla.

pama99: jen pro info, na zadnem eru za poslednich 15 let na becka jsem na rychlost nemel odtokovku vice zvedlou nez cca 1,5 mm
Vyrazne vice je opravdu uz blbost....pokud chces letet rychle a mit dobrou pronikavost proti vetru tak staci takto, vice podle mne nefunguje....at je tam profilaz jakakoliv.

JIO: Bylo by možné toto nastavení použít i pro F3F New Stinga s ocasem do V a pouze řízenou výškovkou? Nebo je to úplně o něčem jiném?

Leží mi chudákuž nějakou dobu dole ve sklepě a bojím se ho dokončit.

Klington: NewStinga se bat nemusis, neni to zaludny letadlo. Ale za 2 serva na motyla bych se hooodne primlouval, misto tam na ne je Na malych rychlostech se bez smerovky neda letat ciste, prechody do zatacek nejsou pekny, zameta to zadkem. Minimalne musis predelat diferenciaci alespon na 3:1 a asi by neskodilo teziste vic dopredu.

Coro: v MiniEllipse mám dve servá na V, v rade za sebou v preglejkovom rámiku, zasunuté cca 10cm dozadu do tenkého trupu. Pred ne tam sedí ešte príjmač, a do otvoru pod krídlo ktorým sa vkladá pôvodne siahali aku, takže ani len ten príjmač nebolo vidno..
Vonkajšie bowdeny musia byť dobre prilepené o ten istý rámik v ktorom držia servá, a plus ešte aj o uchytenie motýľa na druhej strane. Tak samotný rámik nedrží žiadne sily a nemusí byť o trup uchytený nijak extrémne, len tak aby sa dal v prípade poruchy serva vybrať (jeho prípadné zničenie nevadí, urobí sa nový rámik, a aj bowdeny sa urobia nové lebo z konca trupu sa musia utrhnúť.

pama99: Jaký F3x model vybrat ? Článek, který by Vám snad měl pomoci v začátcích, při výběru a rozhodování o budoucím modelu F3X.... http://www.f3x.org/jak-na-to/
Přeji příjemné počtení